Skip links

På langtur med Peugeot Mester Pluss e-Expert L2

 

Andreas Mordt Mangerud, Salgssjef for nyttekjøretøy hos Bertel O. Steen Ullevål og prosjektkoordinator Ole Dæhlen, Viken fylkeskommune.

I prosjekt «Test av fossilfrie maskiner og kjøretøy» har vi for tiden søkelys på el-varebiler. El-varebiler har i løpet av de siste årene fått et godt fotfeste i markedet og det finnes en rekke ulike alternativer. Ved tyngre og større el-biler er kanskje rekkeviddeangsten og brukerskepsis større enn for personbiler. Siden prosjektet vårt dekker et stort geografisk område, bestemte vi oss for å teste en el-varebil på langtur for å se om den kan duge til transport av utstyret vårt. Vi har også behov for hengerfeste, noe denne bilen har. 

Bilen fikk vi låne av Bertel O. Steen Ullevål. De selger el-varebiler fra både Mercedes, Peugeot, Citroën og Opel. Peugeot Mester Pluss e-Expert L2 er oppgitt til en kjørelengde på 320 km. Vår testutgave er den nest lengste varianten på nærmere 5 meter og har en egenvekt på litt over 2 tonn. Tillatt tilhengervekt med brems er 1 tonn. 

 

Vårlig vintertest
Selv om sommeren er rett rundt hjørnet, fikk bilen testet seg over fjelloverganger i 1000 høydemeter, sludd og tre grader på det kaldeste. Turen gikk fra Oslo til Herand kommune i Vestland fylkeskommune over Haukelifjell. Til sammen tilbakela vi over 970 kilometer. Vi testet samtlige ladevarianter fra vanlig saktelading i stikkontakt til hurtiglading. Fra Oslo til Herand trengte vi to hurtigladinger. Den ene i lunsjtider på rundt 45 minutter og den andre ved middagstider på 30 min. Vi kjørte stort sett i «Eco-mode» som reduserer blant annet bruken av klimaanlegget, men vi merket lite til mindre komfort under kjøringen.
 

Torbjørn Kristiansen fra Klima- og energiavdelingen var fornøyd med kapasiteten.
Hurtiglading i lunsjtider.
Over Haukelifjell

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Før hjemreise torsdag ettermiddag fra Herand var bilen fulladet. I bilen var vi tre mann og vi hadde med oss en del utsyr i lasterommet. Vi hadde en overnatting på 1000 moh på Haukelifjell hvor bilen fikk 22 kW-lading over natten. Ved ankomst Oslo neste dag hadde vi tilbakelagt 40 mil og det var fortsatt igjen 6-7 mil på displayet. Rekkeviddeangsten ble merkbart nedjustert.

Høy kjørekomfort og stabilitet
Bilen er veldig god å kjøre og ligger stabilt på veien til tross for at vi sitter høyt. Som de fleste andre tresetere er det alt for trangt for en voksen mann i midten og den egner deg best for to personer. Med ryggekamera og ryggesensorer blir manøvreringen enklere og cruisekontroll var fin å ha på langkjøring. Bilen har en luke fra varerommet som går inn under passasjersetet. Ved å heve setet kan man enkelt få plass til lange materialer eller lignende. 

Praktisk luke under setet.
Elektrisk trillebår og gartnerpakke fra Cramer

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi takker Bertel O. Steen Ullevål for lånet og god service. 

Les mer om bilen på Bertel O. Steen Ullevål sine hjemmesider.