Skip links

– Har dere sjekket at det ikke er verdens smarteste ladestasjon?

Mandag morgen åpnet Inspiria Science Center sin nye smarte ladepark. Ladeparken drives av solceller, og har en batteribank som sørger for lastbalansering av strømmen. Næringsminister Jan Christian Vestre fikk være den som trykket på knappen og offisielt åpnet den nye ladeparken.

– Kjære alle sammen. Riktig god morgen og takk for invitasjonen. Det er vel ingen bedre start på uka enn å være her sammen med dere og bidra til å åpne det som dere sier er Norges smarteste ladestasjon. Men har dere sjekket at det ikke er verdens smarteste ladestasjon? Det tror kanskje jeg det er etter å ha fått en teknisk innføring. Det er utrolig kult det dere gjør. Dette viser hvordan samarbeid, visjoner, drømmer, stå-på-kraft, og litt finansiell støtte både fra stat, private kraftselskaper og andre, kan bidra til å flytte fjell og vise verden hvordan det grønne skiftet skal tas fra ord til handling. Så til alle som er involvert i prosjektet: Gratulerer. Takk for at dere står på. Jeg håper dere er stolte over innsatsen, for dette kommer til å bli et stort forbildeprosjekt. Det er jeg helt sikker på, sa ministeren under åpningstalen.

Anlegget gir som sagt ikke bare ut energi, men produserer den også selv. Dermed er den et innovativt og viktig bidrag til grønn omstilling. Fylkesråd for plan, klima og miljø i Viken fylkeskommune, Annette Raakil, sier at vi i dag tar et skritt inn i fremtiden.

– Jeg syns det er utrolig bra det de får til på Inspiria. I dag trår vi inn i fremtiden. Denne ladeparken er på en måte selvforsynt med energi. Det er solceller på taket som lader bilene, og ikke minst sender strøm inn i bygget. Det er utrolig fremtidsrettet løsning som er et godt skritt på vei inn i det grønne skiftet. Det har vært mange humper på veien. Både med pandemi og stopp i bygging. Det at det endelig er på plass gjør at det er en stor dag i dag, sier Raakil.

Anlegget er produsert av lokale bedrifter. Solcellespesialisten har, sammen med en rekke andre bidragsytere, stått for utviklingen av teknologien. 

– Spennende, grensesprengende, og vi får tatt i bruk teknologi og utviklet det et hakk videre i forhold til det vi har gjort tidligere. Selve designet av anlegget her er basert på tidligere erfaringer satt sammen fra ulike prosjekter, men en del av teknologien er utviklet i andre prosjekter, som f.eks skjermbildene du ser her. Det begynte vi å utvikle i et FoU-prosjekt som Viken fylkeskommune støttet på Bjørkelangen, på en bondegård. Så slik henger det sammen. Vi lærer forskjellige steder og syr det sammen i nye konstellasjoner, forklarer Ola Johansson, faglig ansvarlig hos Solcellespesialisten AS.

Næringsministeren mener ladeparker, slik som denne på Inspiria, er viktige for å gi mennesker i distriktene like gode muligheter til å delta på skifte fra fossile biler til elektriske biler som de som bor i mer sentrale strøk.

– Det er veldig viktig at vi fortsetter denne utrullingen. Veitrafikken står for 20% av klimagassutslippene. Nå begynner vi å få ganske bra ladeinfrastruktur, spesielt i de store byene. Vi har det mellom de store byene, de store inn- og utfartsårene og på våre riks- og europaveier. Selv der er det press. Men det er viktig at vi får ut systemer som dette i distriktene. Fordi det skal være like enkelt å velge og kjøre elbil der som det er i Sarpsborg, Oslo, Bærum, Tønsberg, Bergen eller Trondheim. Da er dette eksempelet veldig viktig fordi også der hvor det er mindre kraftnett, færre muligheter, og mer tekniske utfordringer, viser nettopp dette prosjektet, som er en offgrid/ongrid-løsning i kombinasjon med eksisterende kraftnett, og ikke minst solcellepaneler og batterier hvordan dette kan gjøres, sier Vestre.