Skip links

– Stort potensial for å kutte klimagassutslipp

Share

En elektrisk feiemaskin suser over gangveiene i Fredrikstad kommune. Maskinen, en Bucher Citycat, er kanskje ikke så stille, men likevel 100% fossilfri.

Feiemaskinen blir levert med en rekke forskjellige smarte løsninger, og produsenten lover at batteriet holder en hel arbeidsdag. Når dagen er over kan maskinen lades fra 0 til 100% iløpet av ca 3 timer.

– I dag er vi i Fredrikstad kommune og feier. Feier med en elektrisk feiemaskin som heter Bucher Citycat V20e. Den har utrolig bra kapasitet med 56kw batteri, så den går mer enn 8 timer på en lading og kan lades full på 2 timer med forskjellige tilkoblinger. Den er midjestyrt så den er ypperlig til å snirkle seg innom steder hvor det kan være trangt, og det er en sugeslange bak så man kan komme seg inn i kroker og suge opp løv eller søppel. En meget smart maskin etter min mening. Størrelsen gjør at den er fin på gangveier og de har også tenkt at man kan bruke den i parkeringshus, forteller Gabriel Wergeland Krog, prosjektleder for prosjektet Test av fossilfrie maskiner og kjøretøy.

En feiemaskin er ikke det første man tenker på når det gjelder nye elektriske produkter. Men kommuner i Norge kan fortelle at disse maskinen er hyppig i bruk stort sett hele året. Dermed er det store utslipp å spare ved å elektrifisere også denne delen av kommunenes maskinpark.

– Man tro at feiing er noe man gjør på våren for å få vekk strøsand osv. Men kommunen sier at feiemaskinene brukes hele året. Når man tenker at disse her durer og går i 8 timer hver dag kanskje, så er det mye klimagassutslipp å redusere ved at disse elektrifiseres. Pluss at man får ned lydnivået en del. Nå vil viftene på disse lage en del lyd, men i forhold til en diesel-maskin går de mer stille, forteller prosjektlederen.

Maskinen er pr nå ikke tilgjengelig for utlån gjennom prosjektet, men Wergeland Krog forteller at den er høyaktuell for å bli tatt inn i den stadig voksende maskinparken til prosjektet «Test av Fossilfrie maskiner og kjøretøy».

– Vi vil da vurdere om vi skal ha en slik maskin i prosjektet. Jeg skal undersøke hvor aktuelt det er, men jeg vil tro at det er veldig aktuelt, avslutter Wergeland Krog.

Se hvilke maskiner prosjektet har i sin maskinpark her.