Hvordan går det å kjøre drosje i grisgrendte strøk og der store deler av kjøringen handler om å frakte folk fra sykehuset og hjem? I Østfold tester de ut akkurat det.
Tekst/Foto: Hulda Tronstad
Elektrisk drosje i by og tettbygde strøk er det etter hvert blitt en god del av. Men hva med den norske landsbygda? Eller områder med tettbygde strøk med store omland der det er stor avstand mellom husene og dermed kundene?
Dette prosjektet fra Fossilfri 2030 i Østfold som tar høyde for å teste ut akkurat det. Som første prosjekt i Norge, støttet av regjeringens Klimasatsmidler.
– Vi har tro på elektriske drosjer. Men vi MÅ teste det ut ordentlig før vi går «all in» for dette, sier Wegar Glad Hauge. Han er primus motor for prosjektet med elektriske drosjer i Taxisentralen i Fredrikstad/Sarpsborg.
Flere elbiler testet
Først ut var en Jaguar I-pace, og neste elbil ut var en Kia e-niro. Her får erfarne sjåfører teste elbil i drift for første gang. Hva er lett og hva er vanskelig? Hvordan er rekkevidden og hvordan fungerer driften generelt? Normallading og hurtiglading – når er det best og når må man? Lader bilene slik de er lovet? Mange spørsmål er dukket opp underveis, og en del svar er kommet.
Skal man kun frakte personer, kan mange elbiler egne seg. Men da må man også ha biler i beredskap som kan da de bestillingene der det kreves mer av bilen. En utfordring for Taxisentralen har vært kravene fra helsetransporten, både på bagasjeplass og tilgjengelighet.
– I prosjektperioden har Pasientreiser vært fleksible med tanke på at vi har en elbil på testing, påpeker Glad Hauge.
Fornøyd sjåfør
En fornøyd sjåfør er Choli Ali. Han hadde ikke kjørt elektrisk bil før, men har fått mengdetrening nå med Kia e-Niro.
– Den går jo så stille, sier Choli Ali. Han synes også det er hyggelig at folk er så positive til den elektriske drosjen. Choli Ali tror det er mange av drosjesjåførene i dag som kunne tenke seg elbil, men at både prisen og ladingen kan være utfordrende.
– Vi må lade hjemme, og da kreves det ladeplass, selv om du bor i blokk. Og mange har nok lyst på en elbil av det dyrere slaget, men totalprisen for bilholdet vil avgjøre hvilken elbil drosjesjåførene ønsker, mener Ali.
Det er også andre begrensninger enn innkjøpspris som kan være utfordringer. Noe av det kan være teknisk, for eksempel om ledig el-kapasitet huset til elbillader. En annen ting er det praktiske når en deltidssjåfør bor i leid bolig uten lademulighet et annet?
Størrelse betyr noe
– Har bagasjerommet plass til en sammenleggbar rullestol? Dette er det viktigste spørsmålet for drosjer som skal gå i helsetransport. I tillegg må bilen være enkel å komme ut og inn av, her er det faktisk cm-krav til setehøyde. Dermed er det få av dagens elbiler som faktisk egner seg til akkurat den type transport som Taxisentralen er helt avhengig av.
Prosjektet i Østfold har utgangspunktet ikke bare vært om elbiler egner seg som drosjer generelt, men også om ulike elbiler egner seg som drosjer i mindre byer med større distriktskommuner rundt, og til det formålet som er oppdragene; variert trafikk med vanlig persontrafikk, skolekjøring, handikap-kjøring og helsetransport i forbindelse med sykehusinnleggelser.
Variasjon i oppdragene
Hvilken betydning både rekkevidde og økonomiske faktorer har å si for yrkessjåfører, er blant spørsmålene som prosjektet har forsøkt å finne ut av. Hvordan er driftskostnadene i forhold til konvensjonelle biler? Når skal man hurtiglade og når er det best med normallading? For en drosjesjåfør uten elbilerfaring, er dette noe man må lære seg.
– Mange har vært nysgjerrige på om elbil er tingen som drosje. Og noen har liten erfaring med å tenke kilowatt-timer, så det har vært mange spørsmål – særlig om rekkevidde, forteller Glad Hauge.