Skip links

Andre maskiner

Andre maskiner

Du er her:
← Hele oversikten

Isprepareringsmaskiner

Olympia Millennium Plus er en isprepareringsmaskin for utendørsbruk og er tilgjengelig for bruk med naturgass, og dermed også biogass (Isbaneteknikk AS, n.d.-d).

Figur 35: Isprepareringsmaskin på naturgass eller biometan (Isbaneteknikk AS, n.d.-d).

§ For mer informasjon se Olympia Millenium Plus

Olympia IceBear Electric er en batterielektrisk isprepareringsmaskin som har vært på markedet siden 1984 og det er 22 av dem rundt om på norske ishaller. Maskinen leverer 24 timers brukstid og krever 7-8 timer lading (Isbaneteknikk AS, n.d.-b).

Figur 36: Batterielektrisk isprepareringsmaskin (Isbaneteknikk AS, n.d.-b).

§ For mer informasjon se Olympia IceBear Electric

Kantfresere

 

Olympia Battery Ice Edger er en håndstyrt batterielektrisk kantfreser som leverer over 40 minutter med kantfresing før lading er nødvendig (Isbaneteknikk AS, n.d.-c).
Iceguard 550 Edger er en batterielektrisk kantfreser med sittemulighet og stiller med batterier på 2,7 kWh (Isbaneteknikk AS, n.d.-a).

Figur 38: batterielektrisk sitte-kantfreser (Isbaneteknikk AS, n.d.-a).§ For mer informasjon se Iceguard 550 Edger

Lokomotiver

GE Transportation lanserte i 2013 sitt dual-fuel konsept, NextFuel, for lokomotiver, med mulighet for subsidiering av opptil 80% av driften med naturgass. NextFuel benytter LNG og kan bygges inn i eksisterende maskinpark og kan kjøre på 100% diesel og opp til nevnte 80% naturgass (GE Transportation, 2013).

I 2013 begynte testing av kanskje verdens første LNG lokomotiv i Russland, TEM19. Første lokomotiv ble levert Russlands Statsbaner i november 2015 og ved utgangen av februar 2016 hadde lokomotivet gjennomgått over 300 timer med testing (Peters, 2016).

I 2017 går verdens første hydrogen tog inn i tjeneste i Tyskland, toget klarer 800 km på en tank og har en makshastighet på 140 km/t. Tyskland har over 4.000 tog som kjører på diesel og rundt 20% av togtrafikken i Europe er på diesel (McCafferty, 2016). Hydrogen er her en måte å kutte utslipp på, samme er dual fuel eller ren gassdrift med fortrinnsvis biogass.

§ For mer informasjon om alternativer for tog se Analyse av alternative driftsformer for ikke-elektrifiserte baner

Flyplassteknikk

Schmidt tilbyr i dag sin TJS-C – Airport Jet Sweeper for effektiv fjerning av snø med dual fuel drift fra Volvo som er beregnet for biometan og biodiesel og beregner 60-85% drift på biometan (Schmidt, n.d.). Schmidt har en total leveranse på 29 TJS-C – Airport Jet Sweeper med dual fuel drift til svenske Swedavia som har som mål at all drift skal være klimanøytral innen 2020 ved alle sine 10 flyplasser (Schmidt, 2015). Kjøretøyet består av to motorer hvor den fremre (320hp) driver den frem og den bakre (428 hp) driver børster og blåser (Wallner, 2014).

§ For mer informasjon se TJS/TJS-C

Trucker

Gaffeltruck

I dette segmentet finnes det flere størrelser på batteridrift, og det finnes i dag produsenter som kan levere elektriske gaffeltrucker med løftekapasitet på 5-9 tonn (Kalmar, 2016). Andre eksempler på leverandører av batterielektriske gaffeltrucker er Linde, Still og Toyota. De leverer alle flere forskjellige trucker til ulike formål med en startkapasitet på løft fra 1 tonn.

For mer informasjon se:

§ Kalmer elektriske gaffeltrucker 5-9 tonn

§ Linde elektriske motvektstrucker

§ STILL elektriske motvektstrucker 1-8 tonn

§ Toyota elektriske motvektstrucker 1,5-8,5 tonn

Svenske Kalmer er i utvikling av hydrogentruck med løftekapasitet på 14 tonn og skal ut i test senere i år hos SSAB i Oxelösund (Ramsdal, 2017). I Frankrike i Saint-Cyr-en-Val nær Orleans finner man Europas første distribusjonssenter hvor alle trucker kun benytter hydrogen (Plug Power, 2015).

Hyster

Hyster har gjort sin serie av gaffeltrucker med løftekapasitet fra 10 til 18 tonn tilgjengelig med en elektrisk drivlinje. Produsenten fremhever at de nye eltruckene gir en enda bedre produktivitet enn et dieselalternativ, i tillegg til at de imøtekommer kravene fra stadig flere operatører om utslippsfri drift. Både truckføreren og miljøet rundt kan i tillegg glede seg over et vesentlig lavere støynivå.

Produsenten opplyser i en pressemelding at de nye, tunge eltruckene er designet for å forhindre overoppheting og kombinerer væskekjølte motorer og omformere med 350 volt litium-ionbatterier. De gir høyere ytelse enn bly-/syrebatterier og den lengre livssyklusen bidrar til å holde kostnadene nede. Truckene vil bli tilbudt med ulike størrelser på batteripakken som sikrer tilstrekkelig energi for å dekke driftsbehovet.

Systemet er optimalt designet for effektiv lading som fjerner behovet for batteribytte slik at oppetiden maksimeres. Hyster opplyser at det kreves bare 11 minutters lading for opptil en times arbeid. Ettersom både batteriet og den elektriske motoren er vedlikeholdsfrie reduseres servicebehovet som bidrar til lave totale eierkostnader.

EL knuseverk

Kesstrack B4e og H6e kan nå kjøres med avløftbar motorenhet. Bedriftens tankegang er nå å lage maskinene fullelektriske, men at kunden kan velge om man skal bruke det avtagbare grensesnittet som energikilde eller om man kobler seg på strømnettet.
EVUM aCar
En liten elektrisk lastebil fra den tyske produsenten EVUM Motors. Bilen har en topphastighet til 70 km/t, kan frakte opp til 1000 kg, har firehjulstrekk og en rekkevidde på ca 200 km. Les mer om bilen her.

Lift

Manitou 200 ATJ E
Dette er Manitou’s første 100 % elektriske terrenggående lift. Med arbeidshøyde på 20 meter, og utlegg på 11,5 meter, vil den dekke de fleste behov for utendørs arbeid. Med en batterikapasitet på 460 Ah er det tilstrekkelig kraft til 1,5 dags normalt arbeid. Maskinen kan lades på vanlig 230 volts vegguttak (16A). Manitou første hel-elektriske er i serien Oxygen fra Manitou.

Batteridrevet borerigg

Liebehrr LB16
LB 16 unplugged er den første batteridrevne boreriggen i verden. Med den elektrohydrauliske versjonen presenterer Liebherr den dype fundamentmaskinen med alternativt drivkonsept. Den splitter nye Liebherr-modellen drives av batteri uten kabel, derfor: frakoblet. Det er ingen begrensninger i ytelsen og bruken av LB 16 frakoblet sammenlignet med den vanlige versjonen.
Operating weight: 55.0 t
Max. torque: 180 kNM
Kelly drilling, max. drilling depth: 34.5 m
Kelly drilling, max. drilling diameter: 1500 mm

Batteridrevet sementblandere

Liebherr ETM 1005 & ETM 1205

Første fullelektriske blandebatterier på 10 og 12 m³ fra Liebherr og Designwerk.

To hel-elektriske lastebilblandere på et 5-akslet chassis gir utslippsfri og stille betongtransport. Maskinene skal først brukes i Sveits fra høsten 2020. Les mer her.

Fossilfrie masseforflyttnings og rivningsmaskiner

Selskapet Brokk har et stort utvalg av fossilfrie masseforflyttnings og rivningsmaskiner . Med maskiner fra 500kg opp til 11000kg kan selskapet løse markedets etterspørsel av fossilfrie løsninger. Brokk tilbyr riveroboter, fjellsplittere, kombisaks og betongsaks. Les mer her.

Elektrisk sorteringsmaskin/Hjulgraver

Atlas 200MH er en batteridreven elektrisk sorteringsmaskin som også kan leveres som hjulgraver. Selskapet bygger kun på bestilling fra sine kunder/forhandlere etter ønsker fra sluttkunde.

Foreløpig kan Atlas levere tre maskiner med batteripakke: Atlas 200MHA (Sorteringsmaskin), Atlas 140WA (hjulgraver), Atlas 150WA (hjulgraver). Sorteringsmaskinen har effekt på 140 Kw / 190 hk fra fire batterimoduler som kan lades opp på en time. Det skal være mulig med drift en hel dag, men driftstiden er oppgitt til 3 – 4 timer. Og om man har sterk nok ladekapasitet, kan den med andre ord lades opp i lunsjen. CO2-besparelsen skal være på 16 tonn på et år.

Maskinvekt er 21 tonn og har 10 meters rekkevidde utstyrt med demoleringsgrab. Den er også satt opp med hytteheving på opp til 5,2 meter.

Tunnellaster

Sandvik LH518B er en grunnleggende batterielektrisk hjullaster. Den laster 18 tonn, men er ikke større enn at den har god plass i en T5-tunnel. Batteripakken skiftes uten å forlate hytta. LH518B fra Sandvik er konstruert i sin helhet rundt Artisan batterisystem og elektriske drivlinje for å utnytte batteriteknologiens muligheter optimalt. LH518B utstyrt med tre permanentmagnetmotorer på 2000 Nm – hver. Ingen momentomformer, ingen girkasse og ingen motor som må opp turtall. Og heller ingen utslippsbegrensninger som setter tak på installert effekt.

LH518B er utstyrt med AutoSwap, et patentert system for automatisk bytte av Artisan batteripakke.

Batteribytte går raskt og enkelt nesten uten manuell håndtering: Det tar cirka seks minutter å bytte batteriet, og det kan gjøres i en passeringslomme eller gammelt lagringsområde. Traverskran eller annen ekstern infrastruktur trengs ikke. Den rent batteridrevne lasteren bidrar til å redusere varme og utslipp under jorden, slik at gruver kan nå sine bærekraftsmål og oppnå lavere ventilasjonskostnader. Batteripakken er basert på litiumjernfosfatkjemi (LiFePO4) og er spesialutviklet for underjordisk bruk.

Gaffeltruck

Konecranes lanserer sine første gaffeltrucker med en helelektrisk drivlinje. Den nye E-VER-serien består foreløpig av modeller med løftekapasitet fra 10 til 18 tonn.

Sammenlignet med standard dieselmotorer, hevder Konecranes at deres E-VER kutter driftskostnadene med opptil 70 prosent. Årsaken er naturligvis at elektriske gaffeltruck trenger mindre tid og penger til vedlikehold fordi de har konvensjonelle elektriske moduler og få bevegelige deler. Uten varme og med mindre vibrasjon varer komponentene lenger.

Det godt beskyttede Litium-ion-batteriet driver truckens to motorer er fulladet innen bare 45 minutter. Når trucken bremser, er bremseenergien med å øke batterikapasiteten.

Terminaltraktor

Hollandske Terberg presenterer i 2021 sin første hydrogendrevne terminaltraktor. Traktoren har fått navnet Terberg YT203-H2 og er  utviklet fordi et stigende antall kunder etterspør bærekraftige og støysvake maskiner.

Den er utviklet på basis av den nye tredjegenerasjons eldrevne Terberg YT203-EV terminaltraktor. Denne utmerker seg ved å være driftssikker med få bevegelige maskindeler og som derfor har vesentlig lavere vedlikeholdskostnader enn en tilsvarende dieselutgave.

Mens YT203-EV henter strøm fra batterier, kommer den på YT203-H2 fra brenselcellen som produserer elektrisitet ved at hydrogen reagerer med oksygen i en elektrokjemisk prosess. Terminaltraktoren er utstyrt med fire tanker på i alt 600 liter med 14,4 kilo hydrogen, som ifølge Terberg er rikelig til å holde motoren operasjonell i løpet av en lang arbeidsdag. Tankingen av hydrogenet foregår nesten like raskt som å fylle opp en dieseltank og vesentlig fortere enn ladetiden på en batterielektrisk terminaltraktor.

STAMA

Stama sin produktlinje består blant annet av Micro EL, Parker EL, Mini EL, Multi EL, Evo EL og Maxi EL. STAMA sine maskiner er en moderne serie av multimaskiner, der alle er bygget for å være i drift hos profesjonelle brukere, som stiller høye krav til kjøreegenskaper, robusthet og driftsikkerhet. Alle kjøretøyene har regulerbar hastighet, digitalt multiinstrument med bl. a. batterikapasitet og kjørehastighet, samt automatisk parkeringsbrems.

Se produktbrosjyre for alle maskinene her.

Micro EL:

105 Ah vedligeholdelsesfrie gelbatterier

  • Mulighet for vedlikeholdelsesfrie litium-ion batterier
  • Støysvak elektrisk 24V 1,7 kW AC motor
  • Tip-lad – 900 x 1000 mm
  • Lett av- og påstigning
  • Kort snuradius

 

 

Parker EL:

180 Ah vedligeholdelsesfrie gelbatterier.

  • Støysvak elektrisk 24V 1,7 kW AC motor
  • Hydraulisk 3-vejs-tip – 900 x 1400 mm
  • Kort snuradius
  • Fjæret og justerbart sete
  • Lett av- og påstigning
  • 2-trinns gear

 

Mini EL:

180 Ah rørcellebatterier

  • Mulighet for vedlikeholdelsesfrie litium-ion batterier
  • Støysvak elektrisk 24V 1,7 kW AC motor
  • Hydraulisk tip-lad – 900 x 1400 mm, mulighed for manuell drejelad
  • Justerbart ratt og førersete
  • Lett av- og påstigning
  • Kort snuradius
  • 2-trinns gear

Multi EL:

180 Ah rørcellebatterier

  • Mulighet for vedlikeholdelsesfrie litium-ion batterier
  • Støysvak elektrisk 48V 4 kW AC motor
  • Hydraulisk drejelad – 1000 x 1500 mm
  • Lav lassehøyde
  • Justerbart ratt og førersete, samt fjæret foraksel
  • 2-trins gear

 

EVO EL:

240 Ah rørcellebatterier

  • Mulighet for vedlikeholdelsesfrie litium-ion batterier
  • Støysvak elektrisk 48V 6,5 kW AC motor
  • Lad med hydraulisk 3-vejs-tip – 1100 x 1600 mm
  • Mulighet for hydraulisk tiplad m. hydraulisk drej af lad – 1100 x 1800 mm
  • Lett av- og påstigning
  • Fjæret foraksel

 

Prinoth Husky eMotion

Produsenten Prinoth har lansert en elektrisk løypemaskin. Maskinen har fått navnet Husky eMotion. Batteriet i Husky’en er på 207 kWh, tilsvarende om lag to Tesla-batterier. Den vil kunne by på 245 hestekrefter, og et dreiemoment på 950 Nm. Brukstiden oppgis å være omtrent tre timer. Prinoth hevder at maskinen er den letteste i sin klasse.

Les mer her.