SØK ETTER MASKIN ELLER KJØRETØY
Dumpere
Wacker Neuson DW15e
DW15e er en helelektriske hjuldumpera. Den har to separate motorer for drivsystem og hydraulikk. Les mer her.
Foto: wackerneuson.com
Wacker Neuson DT 05e og DT10e
Wacker Neuson leverer nå to ulike varianter av beltedumpere som er ment å kunne komme seg ut og inn gjennom alle standard dører, beltedumperen stiller med opptil 8 timers drift og trenger 7,5 time for full lading (Wacker Neuson, 2016c).
Minidumper for trange steder (Wacker Neuson, 2016c).
Messersi TCH-R16 FED

Figur 26: Minidumper fra Messersi (Thor Heldal, n.d.).
For mer informasjon se TCH-R16 FED
Fort 600 W/WS/WTL/Pick-Up
talienske Fort leverer fire versjoner av sin batterielektriske transporterserie. Maskin Importøren AS selger følgende av Fort sine transportere:
Tabell 2: Fort modeller i Norge (Maskin Importøren AS, n.d.).
Figur 27: Fort elektriske transportere (Maskin Importøren AS, n.d.).
Fort Minitransporter 600 W utstyrt med kulekobling har kapasitet til å flytte eksempelvis en campingvogn på opptil 3 tonn. For mer informasjon om Fort sine elektriske produkter se Electric transporters.
Truxta Bendi 4×4
Truxta Bendi 4×4 fra Britiske TUFFTRUK Limited fås med batterielektrisk drift og leveres i Norge av Limaco AS. Bendi kommer i to utgaver, 300E som kan laste 300 kg og 450E som kan laste 450 kg (Limaco, 2017). For mer informasjon se Truxta Bendi 4×4 se side 46.
Ecovolve

Figur 28: Batterielektrisk mini hjuldumper fra Ecovolve (Ecovolve, n.d.).
For mer informasjon se Ecovolve Electric Dumper Range
Hjuldumper
Figur 29: Batterielektrisk hjuldumper (Oekonews, 2016).
§ For mer informasjon se The world’s largest electric vehicle will soon be moving to Switzerland
JCB
Den vesle trillebåra, eller beltedumperen HTD-5 har nå fått sin elektrifiserte tvilling, HTD-5E med nyttelast på 500 kilo og 1,45 meters bakkeklaring i tippeposisjon.
Batteripakke på 4,9 kWh og maks effekt er på 9 kW og toppfart på 3 km/t. Maks ladetid skal være to timer. Maskinen er myntet på utleieselskaper og entreprenører, særlig for innendørs bruk, skriver JCB.
Sandvik TH550B
Nye Sandvik TH550B er en 50-tonns batteri-elektrisk dumper for underjordisk gruvedrift som i løpet av noen minutter bytter batteripakke selv. Dumperen bruker regenerativ bremsing og batteriet er basert på litium-jern-fosfatkjemi (LiFePO4 eller LFP). Infrastrukturbehovet skal være minimalt, uten krav til kraner eller annet tungt løfteutstyr. Alt som trengs er en batteribakke med elektrisk tilkobling. Ettersom batteriets kapasitet ikke er avhengig av begrensninger i gruveventilasjon, kan de kraftigste tilgjengelige elektriske motorene brukes.
Sandvik TH550B elektrisk drivverk gir 540kW kontinuerlig effekt og 6400Nm kontinuerlig dreiemomenteffekt, noe som gir høy akselerasjon og raske rampehastigheter for kortere syklustider. Les mer om maskinen her.
AUSA D151AEG

D151AEG dumperen er designet for å tilby kapasitet for en hel arbeidsdag uten å måtte lades. Med maskinens integrerte ladekabel kan du koble direkte til strømnettet via en 110 V, 230 V eller 415 V stikkontakt med hurtiglader. Takket være dens minimale støyutslipp, kan den brukes i flere applikasjoner enn en tradisjonell dumper, samt i arbeid som skal utføres om natten. Dessuten gir den permanente 4WD den mye kraft, slik at den kan takle det vanskeligste terrenget. Maskinen har en lastekapasitet på 1500kg.