Skip links

1. Dumpere

1. Dumpere

You are here:
← All Topics

Wacker Neuson DT10e

Wacker Neuson leverer en liten beltedumper som er ment å kunne komme seg ut og inn gjennom alle standard dører, beltedumperen stiller med opptil 8 timers drift og trenger 7,5 time for full lading (Wacker Neuson, 2016c).

Minidumper for trange steder (Wacker Neuson, 2016c).

For mer informasjon se DT10e

Messersi TCH-R16 FED

Messersi tilbyr TCH-R16 FED, en liten beltedumper med batterielektrisk drift som skal holde den gående omkring 4,5 time. Den kan enten lades opp ved normallading på 7,5 time eller hurtiglading på 1 time. TCH-R16 FED er bygget på chassiset til TCH-R812 (Thor Heldal, n.d.).

Figur 26: Minidumper fra Messersi (Thor Heldal, n.d.).

For mer informasjon se TCH-R16 FED

Fort 600 W/WS/WTL/Pick-Up

talienske Fort leverer fire versjoner av sin batterielektriske transporterserie. Maskin Importøren AS selger følgende av Fort sine transportere:

Tabell 2: Fort modeller i Norge (Maskin Importøren AS, n.d.).

Figur 27: Fort elektriske transportere (Maskin Importøren AS, n.d.).

Fort Minitransporter 600 W utstyrt med kulekobling har kapasitet til å flytte eksempelvis en campingvogn på opptil 3 tonn. For mer informasjon om Fort sine elektriske produkter se Electric transporters.

Truxta Bendi 4×4

Truxta Bendi 4×4 fra Britiske TUFFTRUK Limited fås med batterielektrisk drift og leveres i Norge av Limaco AS. Bendi kommer i to utgaver, 300E som kan laste 300 kg og 450E som kan laste 450 kg (Limaco, 2017). For mer informasjon se Truxta Bendi 4×4 se side 46.

Ecovolve

Ecovolve tilbyr tre versjoner av sin batterielektriske mini hjuldumper; ED800, ED1000 og ED1500. Navnene definerer maks lasteevne som er opptil 1.500 kg og vil kunne dekke behovet for en typisk arbeidsdag ved 8 timer lading (Ecovolve, n.d.).

Figur 28: Batterielektrisk mini hjuldumper fra Ecovolve (Ecovolve, n.d.).

For mer informasjon se Ecovolve Electric Dumper Range

 

Hjuldumper

I Sveits har selskapene Lithium Storage GmbH og Kuhn Schweiz AG bygget om en Komatsu 605-7 om til batterielektrisk drift, med batteri på hele 600 kWh. Maskinen kan ved riktig drift ha et positivt energiregnskap. Ved å kjøre opp bakke på tom last (45 tonn) og ned igjen med full last (110 tonn) kan den regenerere mer energi enn den brukte på veien opp (Oekonews, 2016).

Figur 29: Batterielektrisk hjuldumper (Oekonews, 2016).

§ For mer informasjon se The world’s largest electric vehicle will soon be moving to Switzerland

JCB

Den vesle trillebåra, eller beltedumperen HTD-5 har nå fått sin elektrifiserte tvilling, HTD-5E med nyttelast på 500 kilo og 1,45 meters bakkeklaring i tippeposisjon.

Batteripakke på 4,9 kWh og maks effekt er på 9 kW og toppfart på 3 km/t. Maks ladetid skal være to timer. Maskinen er myntet på utleieselskaper og entreprenører, særlig for innendørs bruk, skriver JCB.