Skip links

Buss

Buss

Du er her:
← Hele oversikten

Biogass

Iveco Urbanway og Crealis

§ For mer informasjon se Urbanway 10.5m – Cursor 8 CNG Euro IV og Urbanway 12m – Cursor 8 CNG Euro IV

§ For mer informasjon se Crealis 12m – Cursor 8 CNG Euro VI og Crealis 18m – Cursor 8 CNG Euro VI

MAN Lion City, City C, City L, City G, City GL og City Ü

§ For mer informasjon se Lion’s City natural gas buses og MAN Lion’s City Ü

Mercedes-Benz Citaro NGT

§ For mer informasjon se Mercedes-Benz Citaro NGT

Scania Citywide leveres i to versjoner; Low Entry og Low Floor. Low Floor er tilgjengelig i lengdene 10,9, 12 og 18 meter. Gassmotoren er på 9-liter med enten 280 hk og 1.350 Nm eller 320 hk og 1.500 Nm. Low Entry er tilgjengelig i lengdene 12, 12,71 13,7, 14,8 og 18,1 meter og gassmotoren leveres med samme alternativer som Low Floor.

Alle versjonene av Low Entry er også tilgjengelig med bioetanol; motoren er på 9 liter, 280 hk og 1.200 Nm.

§ For mer informasjon se Scania Citywide

Scania Interlink LD CNG er tilgjengelig med to akslinger og gassmotor på 9-liter med enten 280 hk og 1.350 Nm eller 320 hk og 1.500 Nm.

§ For mer informasjon se Scania Interlink LD

Scania Intercity K-Series leveres med flere forskjellige oppsett og gassmotor på 9-liter med enten 280 hk og 1.350 Nm eller 320 hk og 1.500 Nm.

§ For mer informasjon se Scania Intercity K-Series

Solaris sine gassdrevne busser kommer i tre versjoner gjennom Urbino modellen: Urbino 12 CNG, Urbino 15 CNG og Urbino 18 CNG.

Solbus Solcity CNG og LNG

§ For mer informasjon se Solbus Solcity

Van Hool A 330/A 360 CNG leverer to versjoner med CNG drift.

§ For mer informasjon se A330 CNG og A360 CNG
Van Hool sin ExquiCity 18 og 24 er en såkalt “Multi Propulsion Platform», det vil si at den er konstruert slik at den kan benytte det meste av eksisterende fremdriftsløsninger. Konseptet ble første gang presentert april 2011 og Norges to første ble levert Bergen november 2014 hvor de har gått i rute siden. Bussene som kjører i Bergen er en seriehybrid og skiller seg fra andre hybrider ved at gassmotoren genererer strøm til elektriske motorer som driver bussen fremover. Gassmotoren er en MAN sekssylindret på 206 kW, det er to elektriske motorer på 180 kW hver og en batteripakke på 36 kWh som tar unna overproduksjon og bremseregenerering (Dalløkken, 2014; Van Hool, n.d.).

Hydrogen

Ruter har hatt fem hydrogenbusser i drift siden 2012, det ble bevilget ny støtte i 2017 og bussene skal driftes i tre år til. Bussene av levert av Van Hool og stiller med brenselcelle på 150 kW, to elektromotorer på 85 kW hver og batteripakke på 17,4 kWh (Dalløkken, 2017b).

For mer informasjon se:

§ NewBusFuel

§ New Bus ReFuelling for European Hydrogen Bus Depots High-Level Techno-Economic Project Summary Report

§ New Bus ReFuelling for European Hydrogen Bus Depots Guidance Document on Large Scale Hydrogen Bus Refuelling

Batterielektrisk

Tre operatører skal teste ut tre forskjellige løsninger for elektrisk bussdrift i Oslo de neste to årene.

§ Nobina skal teste leddbusser på 18 meter fra BYD med batteripakke på nærmere 400 kWh og skal benytte seg av natt- og depotlading, laderen de skal benytte er på 80 kW.

§ Norgesbuss skal teste Solaris Urbino Electric med batteripakke på 125 kWh og pantograflading på kun ene endestasjonen, den skal være på 400 kW.

§ Unibuss skal teste to av Solaris Urbino Electric på 12 meter med 74 kWh batteripakke, Unibuss skal benytte seg av pantograflading på begge endestasjonene, de er begge på 300 kW.

Planen til Ruter er å rulle ut nærmere 100 batterielektriske busser ved neste sentrumsanbud i 2020, prøveperioden over de neste to årene skal gi nyttig informasjon og erfaringer som vil bidra til å redusere risikoen (Dalløkken, 2017a).

Elektriske busser vil ikke bli omtalt ytterligere. Dette er fordi ZeEUS, the Zero Emission Urban Bus System, lanserte en rapport over elektriske busser i 2016. Denne rapporten gir en veldig god og helhetlig oversikt over elektriske busser og inkluderer følgende typer: Plug-in hybrid (PHEV), batterielektriske (BEV) og trolleybusser (batteri- og hybridversjon inkludert).

§ For mer informasjon om elektriske busser se ZeEUS eBus Report Chapter 3: Industry

§ For mer informasjon om ZeEUS