Skip links

5. Ettermontering av hybridlinje

5. Ettermontering av hybridlinje

You are here:
← All Topics

Noe som er meget spennende for alle lastebiler på markedet i dag er mulighet for ettermontering av hybridlinje, amerikanske Hyliion har utviklet et system som gir hybridlinje til alle semitrailere. Dette gjøres ved å fjerne bakerste aksling og sette på ny; som inneholder batteri, elektrisk motor og bremseregenerering. Systemet hjelper semitraileren opp bakker, bremser ned bakker og hjelper til med akselerasjon etter bremsing. På den måten reduseres arbeidet til motoren og drivstoff spares (Hyliion, n.d.; Valle, 2016). Fordelen med et slikt system er nettopp det at alle typer semitrailere kan benytte det, noe som er en fordel her til lands med mye bakker og fjell. Selskapet hevder hybridiseringen kan spare opptil 30% drivstoff, trolig noe mindre med mye bakker og fjell.

Figur 3: Ettermontering av hybridlinje på semitrailer (Valle, 2016).

§ For mer informasjon se Hyliion Systems

En europeisk variant er å finne hos franske Adgero som benytter seg av teknologi tilsvarende det en finner i formel-1 biler, kalt
KERS (kinetic energi recovery system). Systemet kan
ettermonteres og blir en parallell hybridlinje hvor systemet lader et batteri ved bremseregenerering og sparer drivstoff ved å hjelpe til med akselerasjon etter bremsing. Systemet er i motsetning til amerikanske Hyliion avhengig av system i trekkvognen og kobler seg ut når det ikke er tilgjengelig. De holder også på med system som kan benyttes på tunge lastebiler uten henger (Valle, 2015). Systemet skal kunne spare inn 15-25% avhengig av terreng og trafikkbilde (Adgero). Fraikin i Storbritannia tester i disse dager ut en Iveco Eurocargo Euro 6 lastebil med Adgero systemet (Tinham, 2016).

Figur 4: Ettermontering av hybridlinje på semitrailer (Valle, 2015).

§  For mer informasjon se Adgero Hybrid System