SØK ETTER MASKIN ELLER KJØRETØY
Hydrogenlastebiler
Scania H2
Har levert 4 distribusjonslastebiler i 2020 til ASKO som en del av en testserie. Skal produsere en begrenset serie av hydrogenlastebiler for levering i 2023 til utvalgte kunder. Noen av disse leveres til Norge gjennom H2 Truck prosjektet. Spesifikasjonen er ikke kjent, men produsenten har offentlig uttalt følgende:
- 4×2 trekkvogn eller rigid
- Totalvekt 50 tonn
- Rekkevidde 600+ km
Esoro-Emoss PowerCell prototype hydrogenlastebil
Esoro er en liten produktutvikler innen nye kjøretøykonsept lokalisert i Sveits, som har samarbeidet om lastebilutviklingen sammen med nederlandske Emoss. Disse er igjen en forholdsvis liten lastebilaktør i Europa, men nyter godt av å være del av et innovativt tungkjøretøymiljø i Nederland som har vært pionerer på ombygging av en rekke lastebiler til elektrisk drift.
Emoss-ellastebiler har allerede fått oppmerksomhet i Norge da ASKOs tre første elektriske lastebiler kommer herfra, men sammen med Esoro og med brenselcelleuttesting fra svenske PowerCell, har de nå steget videre til en 34 tonns lastebil med 400 km rekkevidde.
Hyundai XCient Fuel Cell
Hyundai har tilgjengelig en 2-akslet distribusjonsbil som er levert til Tyskland i ca. 50 eksemplarer så langt. Det kommer en 3-akslet versjon nå i høst med bl.a. følgende spesifikasjoner:
- Totalvekt med henger: 40 tonn
- Totalvekt uten henger: 27,5 tonn
- Rekkevidde Ca. 400 km
Produksjonsvolum fra 2022 er 2.000 lastebiler. Hyundai har varslet at det kommer en trekkvogn på markedet i 2024. Det er foreløpig ikke kjent hvordan Hyundai vil satse i Norge.
Nikola One
Nikola One blir en amerikansk «klasse 8-truck» for langdistansetransport bygget for USA, med heftige spesifikasjoner og ekstremt lang rekkevidde. I Norge har Tine, Tenden Transport og VT-gruppen bestilt biler så langt, og flere har meldt sin interesse.
Nikola Tre
Europa-testing av lastebilen starter i Norge fra ca. 2022. Den har også fått et norsk modellnavn, og har mottatt betydelige forhåndsbestillinger – med Felleskjøpet som så langt største kunde i Norge. Nikola Tre har 500 til 1000 hk, 6×4 eller 6×2 hjulkonfigurasjon og en rekkevidde på 500 til 1200 km avhengig av tilvalg. Den lages etter europeiske krav til størrelser og vekt.
Quantron
Tysk produsent som i september 2021 lanserte et samarbeid med brenselcelleprodusenten Ballard. Quantron har sagt at de skal levere hydrogenlastebiler til det europeiske markedet fra 2022. Det er ikke kjent når de kommer til Norge eller hvilken spesifikasjon de eventuelt vil tilby her. Dette forventes imidlertid avklart i løpet av november 2021.
Volvo
Planlegger volumproduksjon av hydrogenlastebiler fra ca. 2025. De første bilene som distribueres til kunde planlegges levert i andre halvdel av 2024. Det er ikke kjent hvilken spesifikasjon disse har.
Mercedes:
Har et Joint Venture med Volvo kalt cellcentric som skal produsere brenselceller til lastebilene. Forventes å komme på markedet med hydrogenlastebiler fra 2025.
MAN hTGX:

Den tyske lastebilprodusenten MAN skal produsere en førserie på 200 hydrogenlastebiler i 2025. 100 av disse skal leveres til Norge.
- Høy nyttelast, god rekkevidde og rask fylletid: MAN skal levere en førserie hydrogen trekkvogner i 6×2 og 6×4 utgave som er godt egent for norske forhold med en rekkevidde fra 450 til 500 km og som kan tankes i løpet av 10-12 minutter.
- Vårt fokus er fortsatt klart på BEV: Elektrisk drivlinje har betydelige fordeler i forhold til andre drivkonsepter når det gjelder drifts- og energikostnader, spesielt innenfor lokal godstransport. MANs hydrogendrevne hTGX gjør at de nå også kan tilby en alternativ og komplementær nullutslippsløsning til vår nye generasjon elektriske kjøretøy. Den vil passe godt til segmenter som er mer utfordrende å elektrifisere slik som langtransport og anleggssegmentet.
- Optimalisert for krevende operasjoner: MAN hTGX er godt egnet for høye norske totalvekter. Den er robust og pålitelig og takler godt utfordrende miljøer. Den er også ideell for nordiske klimatiske forhold og utfordrende topografi.
- Velprøvd MAN-teknologi: Som et 100 % MAN-produkt er MAN hTGX basert på den velprøvde TG-serien og bruker nyskapende og original MAN teknologi fra motorfabrikken i Nürnberg. Denne kombinasjonen garanterer høy ytelse, høy kvalitet og enkelt / rutinemessig vedlikehold.
Serieproduksjon av lastebilen kan starte allerede i andre halvår 2026. Les mer her.