Skip links

Gravemaskiner

SØK ETTER MASKIN ELLER KJØRETØY

Gravemaskiner

Du er her:
← Hele oversikten

 

 

Volvo ECR25 Electric

Volvo Construction Equipment (Volvo CE)  avduket sin første kommersielle, elektriske kompakte gravemaskin og hjullaster med nullutslipp på Bauma München i 2019. Maskinene, som er de første som blir vist fra et nytt elektrisk utvalg av Volvo merkede kompakte gravemaskiner og kompakte hjullastere, gir null eksosutslipp, betydelig lavere støynivå, reduserte energikostnader, forbedret effektivitet og mindre vedlikeholdskrav, sammenlignet med deres konvensjonelle kolleger. Fra midten av 2020 vil Volvo CE begynne å lansere sitt utvalg av elektriske kompakte gravemaskiner (EC15 til EC27) og hjullastere (L20 til L28), og stopper den dieselmotorbaserte utviklingen av disse modellene.

Les mer om maskinen her.

L25 Electric | Elektriske maskiner | Oversikt | Volvo Construction Equipment (volvoce.com)

Liebherr A916 hjulgraver

 

Liebherr A916 Elektrisk – Flyer

Wacker Neuson

Wacker Neuson leverer en minigravemaskin for innendørsbruk og leveres med mulighet for to drivlinjer, den kan kjøre på diesel og på elektrisitet via et aggregat som styrer drift og hydraulikk (Wacker Neuson, 2016a).
Figur 21: Dual-drive gravemaskin (Wacker Neuson, 2016a).
§ For mer informasjon se 803 dual power
Wacker Neuson EZ17e
Selskapets første helelektriske minigraver uten bakheng. På grunn av nullutslipp er den ideell for innendørs bruk, så vel som i områder der eksos og støy er begrenset. Takket være det kraftige litiumionbatteriet kan det brukes en vanlig arbeidsdag og om nødvendig fortsette å bruke det i stasjonær drift koblet til en strømkilde. På grunn av sin patenterte batteriteknologi med integrert batterivarme, kan enheten lades fra hvilken som helst strømkilde (100 til 415 V). Dette kan gjøres uten at det kreves ekstra ekstra arbeid og uavhengig av omgivelsestemperaturen.
Se video av maskinen her:

Kubota

Kubota tilbyr tre modeller beregnet for innendørsbruk og krever tilkobling til strøm via kabel, hybridversjonen på 1,7 tonn kan også kjøres på diesel.

For mer informasjon se:

Suncar

SUNCAR HK AG leverer i dag to batterielektriske beltegravere, TB2016E som har en vekt på ca. to tonn og TB1140E som har en ca. vekt på 16 tonn (SUNCAR HK AG, n.d.).
Figur 22: batterielektriske beltegravere (SUNCAR HK AG, n.d.).
§ For mer informasjon se SUNCAR HK TB216E og SUNCAR TB1140E

Komatsu

Komatsu leverer en hybrid gravemaskin med dieselmotor som produserer strøm til fremdrift og driver hydraulikken, i tillegg har den en elektrisk motor til svingning som også gjenvinner energi fra bremsing (Jackson, 2014).
Figur 23: Hybrid (Jackson, 2014).
Denne gravemaskinen har vært i bruk i Norge siden 2012 og første bruker var Gultvedt AS. Det ble rapportert om reduksjoner i drivstofforbruk på rundt 30% og en økning i innkjøpskostnad på rundt 20% (Søderholm, 2013).
§ For mer informasjon se Komatsu HB215LC-2 Hybridog Komatsu HB365LC-3 Hybrid

Sennebogen

Sennebogen leverte i vår Norges første elektriske sorteringsgravemaskin, Sennebogen 818R, og ble levert til Ragn-Sells på Lørenskog. Maskinen veier 20 tonn og har en motoreffekt på 90 kW. Den er elektrisk dreven via strømkabel og all hydraulikkolje er biologisk nedbrytbar (Daler, 2016).

Figur 24: Elektrisk sorteringsgravemaskin (Daler, 2016).

§ For mer informasjon se SENNEBOGEN Material handler 818 E-Series Mobile

Cat

Cat 323F er en 25-tonns maskin. Det er en allround maskin brukt til effektiv lasting av lastebiler, graving og planering på små og store anlegg.

Maskinen ser lik ut som en vanlig Cat 323F, men med grønne dekaler, uten luftfilter og ingen eksospotte. Inni er det en helt annen sak. Her er motor, utstyr og loddet fjernet og erstattet med elektrisk motor, motor controllere og  heavy duty batterier. Maskinen er utrustet med lader for 400V tilkobling, det mest vanlige i strømskap på anleggsplasser. En time lading gir en time drift. Det er også mulighet for hurtiglading der 1-2 timers lading gir fullt batteri, da med 400/1000V nettilkobling. Les mer her.

Caterpillar kan også levere Cat 307,5 og 10-tonneren Cat 310. Begge maskinene utvikles og bygges av PON i Norge og skal vises frem sommeren 2019. Maskinene er helelektriske.

Epiroc

Epiroc har sin 2.generasjons Zero-emission serie. Her finner man minetrucker, gravemaskiner, borredriller med mer.

Les mer her.

Nasta AS

ZERON ZE85 – elektrisk gravemaskin på batteri

Energiløsning: Batteri
Batteristørrelse: 100 kWh
Energitilførsel: Anbefalt 63A (minimum 16A)
Forventet driftstid med kun batteri: 3-6 timer
Gravedybde: 4 610 mm
Maskinvekt: 9000 kg
Motoreffekt: 41,8 kW / 56,0 hk
Rekkevidde: 6 920 mm
Skuffestørrelse: 400 liter

Zeron ZE85 elektrisk gravemaskin på batteri som tar utgangspunkt i en Hitachi ZX85 modell. Beltegraveren er utviklet med tanke på at man skal kunne bruke maskinen fritt uten å være tilkoblet kabel. Maskinen har et batteri på 100kWh som gir bruker følgende driftsstid:
Hardt arbeid (80% av maksimal kapasitet): ca 3 timer
Normalt arbeid (60% av maksimal kapasitet): ca 4 timer
Lett arbeid (40 % av maksimal kapasitet): ca 6 timer

Maskinen har enkel tilkobling bak der man lader maskinen via en vanlig industrikontakt.
Den elektriske gravemaskinen kan lades på 16, 32 eller 63 A, 400 V kurs. Originalt er loddet er fjernet på grunn av batteripakken og erstattet med et tykt deksel i bunn.

Les mer her.

Zeron ZE160 – en utslippsfri gravemaskin på kabel

Energiløsning: Kombinasjon batteri og/eller kabel
Batteristørrelse: 44 kWh
Energitilførsel: Anbefalt 125A (minimum 63A)
Forventet driftstid med kun batteri: 30-60 minutter
Gravedybde: 5 980 mm
Maskinvekt: 18 600 kg
Motoreffekt: 86,0 kW / 117 hk
Rekkevidde: 8 870 mm
Skuffestørrelse: 900 liter

Zeron ZE160 er en utslippsfri gravemaskin på kabel som tar utgangspunkt i Hitachi ZX160 modellene. Maskinene kan kjøres 24/7 ved tilkobling til kabel på dedikert kurs.
Dessuten har maskinen et batteri på 44kWh som gir bruker følgende driftsstid uten kabel:
Hardt arbeid (80% av maksimal kapasitet): ca 30 minutter
Normalt arbeid (60% av maksimal kapasitet): ca 40 minutter
Lett arbeid (40 % av maksimal kapasitet): ca 60 minutter

Les mer her.

Zeron ZE210 – en utslippsfri anleggsmaskin på både kabel og batteri

Energiløsning: Kombinasjon batteri og/eller kabel
Batteristørrelse: 300 kWh
Energitilførsel: Anbefalt 125A (minimum 63A)
Forventet driftstid med kun batteri:  2,5-5,5 timer
Gravedybde: 6 670 mm
Maskinvekt: 23 700 kg
Motoreffekt: 128,4 kw / 172 hk
Rekkevidde: 9 920 mm
Skuffestørrelse: 1 200 liter

Zeron ZE210 er en utslippsfri anleggsmaskin på både kabel og batteri og tar utgangspunkt i Hitachi ZX210 modellen. Beltegraveren kan kjøres 24/7 ved tilkobling til kabel på dedikert kurs, men gravemaskinen har også et batteri på 300kWh som gir bruker følgende driftsstid uten kabel:
Hardt arbeid (80% av maksimal kapasitet): 2,5-3 timer
Normalt arbeid (60% av maksimal kapasitet): 3,5-4 timer
Lett arbeid (40 % av maksimal kapasitet): 4,5-5,5 timer

Zeron ZE210LC er det siste nyvinningen blant utslippsfrie gravemaskiner fra Nasta, og den introduserer teknologien «Batteri+». Maskinen har en driftsvekt på ca 24 tonn.

Les mer her.

Zeron ZE350 – en utslippsfri gravemaskin på kabel

Energiløsning: Kun kabel
Energitilførsel: Anbefalt 300A
Gravedybde: 6 900 mm
Maskinvekt: 38 000 kg
Motoreffekt: 210 kW / 286 hk
Rekkevidde: 11 220 mm
Skuffestørrelse: 2 000 liter

Zeron ZE350 er en utslippsfri gravemaskin på kabel som tar utgangspunkt i Hitachi ZX350 modellene. Maskinene kan kjøres 24/7 ved tilkobling til kabel på dedikert kurs (300A).
En utslippsfri gravemaskin på kabel betjenes og vedlikeholdes på tilnærmet lik måte som en vanlig anleggsmaskin. Man trenger derimot ikke å fylle på diesel. En av de største forskjellene på en vanlig gravemaskin kontra en utslippsfri er at den lager mindre støy.

Les mer her.

Zee Cranes

Les mer her.

JCB 19C-I E-TEC

JCBs elektriske minigraver er den første av mange fra det britiske selskapet. Maskinen har en totalvekt på 1,9 tonn, en batteripakke på 20kWh og en brukstid på 4 timer. Maskinen kan lades opp til 100% på 2,8 eller 12 timer, avhengig av lademulighet.

Kobelco SK17SR

Kobelcos minigraver har en totalvekt på 1,8 tonn og er helelektrisk. Det finnes (pr september 2020) ikke så mye annen informasjon tilgjengelig. Maskinen skal komme på det europeiske markedet i 2021.

Takeuchi e210 & e240

Det japanske firmaet Takeuchi har lansert to nye elektriske gravemaskiner. e210 på 1,1 tonn og e240 på 3,9 tonn. Begge maskinene er allerede i salg. e210 har en batteripakke på 12,8kWh, mens storebror e240 leverer 56kWh. Begge maskinene har en brukstid på 9 timer. Ladetiden er 2 og 9 timer.

CASE 580 EV

Traktorgraveren fra det amerikanske selskapet CASE leverer en traktorgraver med en kapasitet på 90kWh og en brukstid på 8 timer. Det er ikke klart nå maskinen blir tilgjengelig i Norge. Les mer her.

 

Se video av maskinen:

 

Doosan (ombygd av Staad BV)

2-tonner – DX 19
DX 19 har en fast batteripakke på 32 kW, og 15 kW elektromotor. Batterikapasiteten er på hele 12 timer ved normal drift, og med en ladetid på 5 timer, gir dette en meget fleksibel løsning.

17-tonns hjulgraver – DX165W-5
DX165W-5, 17 tonn korthekk hjulgraver, er noe markedet har etterspurt. Det finnes svært få elektriske hjulmaskiner på markedet. Maskinen drives av en elektromotor på 102 kW, og med 2 batteripakker med netto effekt 130 kWh. Rekkevidden er på 8 timer med middels belastning. Det unike med denne maskinen, er at batteripakkene kan løftes ut av maskinen, og lades separat. Man kan da kjøre med 1 batteri i maskinen, og lade 1 batteri eksternt. Ladetid er 3 timer pr batteri (400 v /63A)

I tillegg finnes det lader på maskinen, der man kan lade begge batteriene over natten. Maskin og hvert av batteriene er utstyrt med CCS ladekontakt, samme løsning som de fleste elbiler bruker i dag.

30-tonns beltegraver – DX300LC-7
DX300LC-7, 30 tonns beltegraver, har samme ladekonsept som hjulmaskinen, men har 3 batteripakker, på hver 130 kW netto effekt. Elektromotoren er på 145 kW, og rekkevidde er også her 8 timer ved middels belastning

Bagger 293 – Verdens største landgående kjøretøy er en gravemaskin og elektrisk

Bagger 293 er en gravemaskin med skovlhjul, såkalt bucketwheel excavator (BWE) og er stor som en fabrikk. En fabrikk med belter som kan forflytte seg ved hjelp av egen kraft med en toppfart på rundt 1 kilometer i timen. Bagger 293 skal i følge Guinness rekordbok være det største landgående kjøretøy, i forhold til vekt, som er konstruert. Skovlehjulet på Bagger 293 måler over 21,6 meter i diameter, tilsvarende høyde på en åtte etasjes bygning.  Det har 18 skuffer på 6,6 kubikkmeter hver. Per sekund er det snakk om 12 tonn masse og om man skal forestille seg hvor stort hull maskinen lager ved å ta ut 240.000 masse i døgnet vil det tilsvare å fylle et 30 meter høyt fotballstadion hvert døgn.

Maskinene er elektrisk drevne og om man skulle brukt samtlige elektriske motorer samtidig, noe som er utopi siden man ikke graver, forflytter seg og roterer samtidig, vill maskinen brukt 20 megaWatt.

Fakta:

Lengde: 240 meter
Høyde:  96 meter
Vekt:   13.500 tonn
Motorer: 3 X 1680 kW
Toppfart: Ca. 1 km/t
Kapasitet: 240.000 m3 i døgnet
Pris: 100 millioner dollar

Liebherr  R976-E og R 980 SME-E

Liebherr-France SAS i Colmar, Frankrike har konstruert de to nye elektriske produksjonsmaskinene på henholdsvis 90 og 100 tonn selv ved å bruke sin egen ekspertise fra elektriske gruvemaskiner. De er tilgjengelige som forgraver og bakgraver og går på nettstrøm, dermed ingen Co2-utslipp lokalt. Liebherr R976-E og R 980 SME-E erstatter ER 974 B. 

R 976-E på 400 kW blir «foret» med 6000 Volt via strømkabel med koblingspunktet midt under på understellet, eller på siden om man ønsker det. Som tilvalg finnes også en motorisert kabeltrommel.

Om du kan produsere med nettstrøm skal begge graverne ha fordeler som konstant hastighet på syklusen uansett belastning og lengrer serviceintervaller. Selve produksjonen skal også være høyere og lavere kostnader på vedlikehold og drift skal gjøre den mer kostnadseffektiv sammenlignet med dieseldrift.

Fører skal få det komfortabelt med betydelig lavere støy og automatisk klimaanlegg i tillegg til 270 graders kamerasystem rundt maskinen og en 9-tommers monitor.

Volvo EC300EL hydrogen

Foto: CleanCon

Det norske selskapet Applied Hydrogen har, med støtte fra Enova, utviklet den utslippsfrie gravemaskinen som er drevet av grønt hydrogen, med mobil hydrogendistribusjon på anleggsplassen. En av fordelene med hydrogenelektrisk drift er at gravemaskinen beholder full ytelse, også på kalde vinterdager.

Nyvinningen er basert på en ordinær 30 tonners gravemaskin fra Volvo, der dieselmotoren og dieseltanken er fjernet for å sette inn en 120 kW brenselcelle fra Ballard. Det er også satt inn et lite støttebatteri på 33 kWh, som blant annet har som oppgave å gi ekstra effekt (peak shaving) når det er behov for det.

Maskinen har fire hydrogentanker med til sammen 60 kg hydrogen, trykksatt til 700 bar, som kan fylles i løpet av 20 min. Energimengden som tilsvarer et energilager på 2000 kWh, erstatter 250 liter diesel.

Les mer her.