SØK ETTER MASKIN ELLER KJØRETØY
Gravemaskiner
Volvo ECR25 Electric
Volvo Construction Equipment (Volvo CE) avduket sin første kommersielle, elektriske kompakte gravemaskin og hjullaster med nullutslipp på Bauma München i 2019. Maskinene, som er de første som blir vist fra et nytt elektrisk utvalg av Volvo merkede kompakte gravemaskiner og kompakte hjullastere, gir null eksosutslipp, betydelig lavere støynivå, reduserte energikostnader, forbedret effektivitet og mindre vedlikeholdskrav, sammenlignet med deres konvensjonelle kolleger. Fra midten av 2020 vil Volvo CE begynne å lansere sitt utvalg av elektriske kompakte gravemaskiner (EC15 til EC27) og hjullastere (L20 til L28), og stopper den dieselmotorbaserte utviklingen av disse modellene.
L25 Electric | Elektriske maskiner | Oversikt | Volvo Construction Equipment (volvoce.com)
Liebherr A916 hjulgraver
Liebherr A916 Elektrisk – Flyer
Wacker Neuson
§ For mer informasjon se 803 dual power
Kubota
Kubota tilbyr tre modeller beregnet for innendørsbruk og krever tilkobling til strøm via kabel, hybridversjonen på 1,7 tonn kan også kjøres på diesel.
Suncar
§ For mer informasjon se SUNCAR HK TB216E og SUNCAR TB1140E
Komatsu
§ For mer informasjon se Komatsu HB215LC-2 Hybridog Komatsu HB365LC-3 Hybrid
Sennebogen
Figur 24: Elektrisk sorteringsgravemaskin (Daler, 2016).
§ For mer informasjon se SENNEBOGEN Material handler 818 E-Series Mobile
Cat
Cat 323F er en 25-tonns maskin. Det er en allround maskin brukt til effektiv lasting av lastebiler, graving og planering på små og store anlegg.
Maskinen ser lik ut som en vanlig Cat 323F, men med grønne dekaler, uten luftfilter og ingen eksospotte. Inni er det en helt annen sak. Her er motor, utstyr og loddet fjernet og erstattet med elektrisk motor, motor controllere og heavy duty batterier. Maskinen er utrustet med lader for 400V tilkobling, det mest vanlige i strømskap på anleggsplasser. En time lading gir en time drift. Det er også mulighet for hurtiglading der 1-2 timers lading gir fullt batteri, da med 400/1000V nettilkobling. Les mer her.
Epiroc
Epiroc har sin 2.generasjons Zero-emission serie. Her finner man minetrucker, gravemaskiner, borredriller med mer.
Nasta AS
ZERON ZE85 – elektrisk gravemaskin på batteri
Energiløsning: Batteri
Batteristørrelse: 100 kWh
Energitilførsel: Anbefalt 63A (minimum 16A)
Forventet driftstid med kun batteri: 3-6 timer
Gravedybde: 4 610 mm
Maskinvekt: 9000 kg
Motoreffekt: 41,8 kW / 56,0 hk
Rekkevidde: 6 920 mm
Skuffestørrelse: 400 liter
Zeron ZE85 elektrisk gravemaskin på batteri som tar utgangspunkt i en Hitachi ZX85 modell. Beltegraveren er utviklet med tanke på at man skal kunne bruke maskinen fritt uten å være tilkoblet kabel. Maskinen har et batteri på 100kWh som gir bruker følgende driftsstid:
Hardt arbeid (80% av maksimal kapasitet): ca 3 timer
Normalt arbeid (60% av maksimal kapasitet): ca 4 timer
Lett arbeid (40 % av maksimal kapasitet): ca 6 timer
Maskinen har enkel tilkobling bak der man lader maskinen via en vanlig industrikontakt.
Den elektriske gravemaskinen kan lades på 16, 32 eller 63 A, 400 V kurs. Originalt er loddet er fjernet på grunn av batteripakken og erstattet med et tykt deksel i bunn.
Zeron ZE160 – en utslippsfri gravemaskin på kabel
Energiløsning: Kombinasjon batteri og/eller kabel
Batteristørrelse: 44 kWh
Energitilførsel: Anbefalt 125A (minimum 63A)
Forventet driftstid med kun batteri: 30-60 minutter
Gravedybde: 5 980 mm
Maskinvekt: 18 600 kg
Motoreffekt: 86,0 kW / 117 hk
Rekkevidde: 8 870 mm
Skuffestørrelse: 900 liter
Zeron ZE160 er en utslippsfri gravemaskin på kabel som tar utgangspunkt i Hitachi ZX160 modellene. Maskinene kan kjøres 24/7 ved tilkobling til kabel på dedikert kurs.
Dessuten har maskinen et batteri på 44kWh som gir bruker følgende driftsstid uten kabel:
Hardt arbeid (80% av maksimal kapasitet): ca 30 minutter
Normalt arbeid (60% av maksimal kapasitet): ca 40 minutter
Lett arbeid (40 % av maksimal kapasitet): ca 60 minutter
Zeron ZE210 – en utslippsfri anleggsmaskin på både kabel og batteri
Energiløsning: Kombinasjon batteri og/eller kabel
Batteristørrelse: 300 kWh
Energitilførsel: Anbefalt 125A (minimum 63A)
Forventet driftstid med kun batteri: 2,5-5,5 timer
Gravedybde: 6 670 mm
Maskinvekt: 23 700 kg
Motoreffekt: 128,4 kw / 172 hk
Rekkevidde: 9 920 mm
Skuffestørrelse: 1 200 liter
Zeron ZE210 er en utslippsfri anleggsmaskin på både kabel og batteri og tar utgangspunkt i Hitachi ZX210 modellen. Beltegraveren kan kjøres 24/7 ved tilkobling til kabel på dedikert kurs, men gravemaskinen har også et batteri på 300kWh som gir bruker følgende driftsstid uten kabel:
Hardt arbeid (80% av maksimal kapasitet): 2,5-3 timer
Normalt arbeid (60% av maksimal kapasitet): 3,5-4 timer
Lett arbeid (40 % av maksimal kapasitet): 4,5-5,5 timer
Zeron ZE210LC er det siste nyvinningen blant utslippsfrie gravemaskiner fra Nasta, og den introduserer teknologien «Batteri+». Maskinen har en driftsvekt på ca 24 tonn.
Zeron ZE350 – en utslippsfri gravemaskin på kabel
Energiløsning: Kun kabel
Energitilførsel: Anbefalt 300A
Gravedybde: 6 900 mm
Maskinvekt: 38 000 kg
Motoreffekt: 210 kW / 286 hk
Rekkevidde: 11 220 mm
Skuffestørrelse: 2 000 liter
Zeron ZE350 er en utslippsfri gravemaskin på kabel som tar utgangspunkt i Hitachi ZX350 modellene. Maskinene kan kjøres 24/7 ved tilkobling til kabel på dedikert kurs (300A).
En utslippsfri gravemaskin på kabel betjenes og vedlikeholdes på tilnærmet lik måte som en vanlig anleggsmaskin. Man trenger derimot ikke å fylle på diesel. En av de største forskjellene på en vanlig gravemaskin kontra en utslippsfri er at den lager mindre støy.
Zee Cranes
JCB 19C-I E-TEC
JCBs elektriske minigraver er den første av mange fra det britiske selskapet. Maskinen har en totalvekt på 1,9 tonn, en batteripakke på 20kWh og en brukstid på 4 timer. Maskinen kan lades opp til 100% på 2,8 eller 12 timer, avhengig av lademulighet.
Kobelco SK17SR
Kobelcos minigraver har en totalvekt på 1,8 tonn og er helelektrisk. Det finnes (pr september 2020) ikke så mye annen informasjon tilgjengelig. Maskinen skal komme på det europeiske markedet i 2021.
Takeuchi e210 & e240
Det japanske firmaet Takeuchi har lansert to nye elektriske gravemaskiner. e210 på 1,1 tonn og e240 på 3,9 tonn. Begge maskinene er allerede i salg. e210 har en batteripakke på 12,8kWh, mens storebror e240 leverer 56kWh. Begge maskinene har en brukstid på 9 timer. Ladetiden er 2 og 9 timer.
CASE 580 EV
Traktorgraveren fra det amerikanske selskapet CASE leverer en traktorgraver med en kapasitet på 90kWh og en brukstid på 8 timer. Det er ikke klart nå maskinen blir tilgjengelig i Norge. Les mer her.
Se video av maskinen:
Doosan (ombygd av Staad BV)
2-tonner – DX 19
DX 19 har en fast batteripakke på 32 kW, og 15 kW elektromotor. Batterikapasiteten er på hele 12 timer ved normal drift, og med en ladetid på 5 timer, gir dette en meget fleksibel løsning.
17-tonns hjulgraver – DX165W-5
DX165W-5, 17 tonn korthekk hjulgraver, er noe markedet har etterspurt. Det finnes svært få elektriske hjulmaskiner på markedet. Maskinen drives av en elektromotor på 102 kW, og med 2 batteripakker med netto effekt 130 kWh. Rekkevidden er på 8 timer med middels belastning. Det unike med denne maskinen, er at batteripakkene kan løftes ut av maskinen, og lades separat. Man kan da kjøre med 1 batteri i maskinen, og lade 1 batteri eksternt. Ladetid er 3 timer pr batteri (400 v /63A)
I tillegg finnes det lader på maskinen, der man kan lade begge batteriene over natten. Maskin og hvert av batteriene er utstyrt med CCS ladekontakt, samme løsning som de fleste elbiler bruker i dag.
30-tonns beltegraver – DX300LC-7
DX300LC-7, 30 tonns beltegraver, har samme ladekonsept som hjulmaskinen, men har 3 batteripakker, på hver 130 kW netto effekt. Elektromotoren er på 145 kW, og rekkevidde er også her 8 timer ved middels belastning
Bagger 293 – Verdens største landgående kjøretøy er en gravemaskin og elektrisk
Bagger 293 er en gravemaskin med skovlhjul, såkalt bucketwheel excavator (BWE) og er stor som en fabrikk. En fabrikk med belter som kan forflytte seg ved hjelp av egen kraft med en toppfart på rundt 1 kilometer i timen. Bagger 293 skal i følge Guinness rekordbok være det største landgående kjøretøy, i forhold til vekt, som er konstruert. Skovlehjulet på Bagger 293 måler over 21,6 meter i diameter, tilsvarende høyde på en åtte etasjes bygning. Det har 18 skuffer på 6,6 kubikkmeter hver. Per sekund er det snakk om 12 tonn masse og om man skal forestille seg hvor stort hull maskinen lager ved å ta ut 240.000 masse i døgnet vil det tilsvare å fylle et 30 meter høyt fotballstadion hvert døgn.
Maskinene er elektrisk drevne og om man skulle brukt samtlige elektriske motorer samtidig, noe som er utopi siden man ikke graver, forflytter seg og roterer samtidig, vill maskinen brukt 20 megaWatt.
Fakta:
Lengde: 240 meter
Høyde: 96 meter
Vekt: 13.500 tonn
Motorer: 3 X 1680 kW
Toppfart: Ca. 1 km/t
Kapasitet: 240.000 m3 i døgnet
Pris: 100 millioner dollar
Liebherr R976-E og R 980 SME-E
Liebherr-France SAS i Colmar, Frankrike har konstruert de to nye elektriske produksjonsmaskinene på henholdsvis 90 og 100 tonn selv ved å bruke sin egen ekspertise fra elektriske gruvemaskiner. De er tilgjengelige som forgraver og bakgraver og går på nettstrøm, dermed ingen Co2-utslipp lokalt. Liebherr R976-E og R 980 SME-E erstatter ER 974 B.
R 976-E på 400 kW blir «foret» med 6000 Volt via strømkabel med koblingspunktet midt under på understellet, eller på siden om man ønsker det. Som tilvalg finnes også en motorisert kabeltrommel.
Om du kan produsere med nettstrøm skal begge graverne ha fordeler som konstant hastighet på syklusen uansett belastning og lengrer serviceintervaller. Selve produksjonen skal også være høyere og lavere kostnader på vedlikehold og drift skal gjøre den mer kostnadseffektiv sammenlignet med dieseldrift.
Fører skal få det komfortabelt med betydelig lavere støy og automatisk klimaanlegg i tillegg til 270 graders kamerasystem rundt maskinen og en 9-tommers monitor.
Volvo EC300EL hydrogen
Det norske selskapet Applied Hydrogen har, med støtte fra Enova, utviklet den utslippsfrie gravemaskinen som er drevet av grønt hydrogen, med mobil hydrogendistribusjon på anleggsplassen. En av fordelene med hydrogenelektrisk drift er at gravemaskinen beholder full ytelse, også på kalde vinterdager.
Nyvinningen er basert på en ordinær 30 tonners gravemaskin fra Volvo, der dieselmotoren og dieseltanken er fjernet for å sette inn en 120 kW brenselcelle fra Ballard. Det er også satt inn et lite støttebatteri på 33 kWh, som blant annet har som oppgave å gi ekstra effekt (peak shaving) når det er behov for det.
Maskinen har fire hydrogentanker med til sammen 60 kg hydrogen, trykksatt til 700 bar, som kan fylles i løpet av 20 min. Energimengden som tilsvarer et energilager på 2000 kWh, erstatter 250 liter diesel.