Skip links

2. Biogass

2. Biogass

You are here:
← All Topics

Iveco Eurocargo Natural Power CNG

For mer informasjon se New​ Eurocargo: the truck the city likes

Iveco Stralis NP

Iveco har lansert sin nyeste Stralis NP, den nye motoren leveres med 400 hp og 1.700 Nm. Lastebilen kan også leveres som LNG versjon, noe som vil gi den en rekkevidde på opp mot 1.500 km. Lastebilen stiller med den nye Iveco Cursor 9 Natural Power Euro VI motoren og er den første som stiller likt med tilsvarende dieselmotor (IVECO, 2016a). Lastebilen kan fås med LNG (<1500 km), CNG og LNG (285 + 750 km) og CNG (<570 km) (IVECO, 2016b).

§ For mer informasjon se NEW STRALIS NP

Mercedes-Benz Econic NGT

For mer informasjon se Mercedes-Benz Econic NGT

Volvo FE, CNG

Volvos FE CNG går utelukkende på metangass og er hovedsakelig utviklet for kortere kjøreoppdrag med gjentatte start og stopp, som for eksempel avfallshenting og lokal distribusjon. Den er utstyrt med en ny 9-liters Euro 6 gassdrevet motor med tennpluggteknologi og automatgir.
For mer informasjon se Nye Volvo FE CNG

Volvo FH

Volvo informerte om lansering av sin FH metan diesel på seminaret «Gass på gromme kjøretøy» holdt av Norsk Gassforum og Energigass Norge i november 2016. Metan diesel er sertifisert etter standarden Euro VI – dual fuel – class 1A, hvor metan og diesel blandes i 90/10 forhold under høyt trykk og blir sprøytet direkte inn i sylinderne. Den forrige løsningen som Volvo lanserte i 2011 hadde nesten samme effekt som diesel, men bare 70/30 blandingsforhold (Volvo Truck Corporation, 2011), dagens løsning har samme effekt som diesel og mye mindre utslipp. Motoren fås som 460 hp og 2,300 Nm og som 420 hp og 2.100 Nm, den skal også sertifiseres for bruk av HVO for å gjøre den 100% fornybar ved bruk av både HVO og biogass (Franzen, 2016).

Volvo FM, LBG/LNG

Ifølge Volvo Trucks har disse lastebilene, som går på LNG / LBG, samme ytelse som diesel-lastebilene, men 20 – 100% lavere CO-utslipp. Bilene er tilgjengelig med 420 eller 460 hestekrefter for tung region- og langtransport. Volvo FM finnes både som trekkvogn, med krok og “jevnlastebil”.

Scania

Scania tilbyr flere gassdrevne lastebiler opptil 340 hp og har også noen alternativer med bioetanol opptil 280 hp (Scania Norge, 2016b), Scania informerer også at deres kjøretøy på biogass og bioetanol gjør seg best på lokal og regional distribusjon og til avfallshåndtering (Scania Norge, 2016a).

Scania P-serien

Scania P-serien leveres med flere forskjellige oppsett og gassmotor på 9-liter med enten 280 hk og 1.350 Nm eller 340 hk og 1.600 Nm. For mer informasjon se Scania P-serien.

Scania G-serien

Scania G-serien leveres med flere forskjellige oppsett og gassmotor på 9-liter med enten 280 hk og 1.350 Nm eller 340 hk og 1.600 Nm. For mer informasjon se Scania G-serien.

Iveco

Iveco tilbyr alternative drivstoffløsninger i alle kjøretøy-serier: Daily Natural Power CNG, Eurocargo CNG og Stralis Natural Power.
Iveco beregner utslippene til å være 95% mindre partikler, 25 – 70% mindre nitrogenoksider, og inntil 15% indre CO2-utslipp, eller 95% mindre ved bruk av biogass.