Skip links

Skraphaugen må vente – Paxster gjenvinner nesten 100% av egenproduserte brukte kjøretøy

Over 100 røde Paxstere står på rad og rekke. De velkjente røde postbilene man daglig ser farte land og strand rundt i Norge for å levere post til din postkasse. Det kan kanskje se ut som om akkurat disse her har utspilt sin rolle og er klare for skraphaugen.. men Skraphaugen må vente, og den må vente lenge, på disse Paxsterne.

Kjøretøyprodusenten fra Sarpsborg har nå sparket i gang et nytt konsept som de kaller 2nd Drive. Selskapet betaler da kunder, som f.eks. Posten Norge, et pantebeløp for å få tilbake kjøretøy som er utenfor garanti eller som ikke lenger skal brukes av kunden. Selskapet tar så og reparerer, utbedrer og klargjør de samme kjøretøyene for nye kunder. Alt samtidig som man gjenvinner nesten 100% av de brukte kjøretøyene.

– 2nd Drive er en panteordning på salg av nye kjøretøy vi har fra Paxster. Når en kunde kjøper en Paxster kan de være trygge på at når de ikke trenger kjøretøyet lenger kan vi da kjøpe bilen tilbake og ta den inn i 2nd Drive-linjen vi har her. Det vi gjør da er å ta inn bilen, demontere den helt til vi står igjen med bare chassiset og enkeltdelene som lar seg utbedre og oppgradere. Delene går gjennom sin oppgraderingsprosess og sjekk, før de monteres tilbake på bilen igjen under oppbygging. Vi har et mål å gjenbruke 97% av Paxsteren som vi fikk tilbake, forteller Noah Klevmoen, 2nd Drive Manager hos Paxster.

I FARTA: Annette Lindahl Raakil, fylkesråd for plan, klima og miljø i Viken fylkeskommune trivdes bak styret på prosjektets nyinnkjøpte Paxster.

En slik Paxster har nå blitt kjøpt inn av Viken fylkeskommune sitt prosjekt «Test av fossilfrie maskiner og kjøretøy». Kjøretøyet skal lånes ut til kommuner som er interessert i å teste om Paxsteren kan erstatte dens fossile alternativer. Flere kommuner har allerede meldt sin interesse, blant annet Indre Østfold kommune. Dette gleder Annette Lindahl Raakil, fylkesråd for plan, klima og miljø i Viken fylkeskommune.

– Viken satser på fossilfrie maskiner fordi det er sånn vi kommer oss over i lavutslippsamfunnet. Det slik vi når klimamålene våre i Viken. Det å bytte ut fossile maskiner med fossilfritt er en viktig del av den overgangen, begynner fylkesråden før hun retter oppmerksomheten mot det kjøretøyet hun nettopp har fått prøvekjøre;

– Paxsteren er jo liten. Den sniker seg rundt der hvor det kan være vanskelig for større biler. Den er smidig, det går ikke så fort, men det er ikke over alt man trenger høy topphastighet. Det at Indre Østfold kommune nå skal ta i bruk det her i hjemmetjenesten sin er veldig bra. Vi finner stadig nye bruksområder for denne type kjøretøy.

Fra utslitt..
Til som ny..
Og på veien igjen!

Utfordringer med trange gater, plass, og parkering, er noe også Indre Østfold ser kan skape problemer for mer tradisjonelle kjøretøy. Samtidig har kommunen et ønske om å redusere utslipp, og et bredt fokus på sirkulær økonomi. Nå ser de ansatte frem til å få prøve kjøretøyet, men er også klar over at det kan dukke opp utfordringer.

– Endring er skummelt for mange. Det handler om å se på det som et prosjekt der hvor vi skal løse hverdagen fremover, komme effektivt til brukerne våre, og være med på å redusere utslipp ved kjøring. Jeg tror det handler om å være munter og gira på at det her er en kul endring. Det er jo et kjempeartig verktøy og kjøretøy, sier Siw Anita Dramstad, avdelingsleder i Indre Østfold kommune.

I produksjonslinja hos Paxster gleder deg seg over de positive tilbakemeldingene. Selskapet har allerede hatt stor suksess med de velkjente postbilene, faktisk så stor suksess at de nå er Norges største bilprodusent gjennom tidene hvis man ser på salg. Nå håper man at 2nd Drive vil kunne skape like stor interesse. For det er tydelig at Sarpsborg-bedriften virkelig brenner for sirkulære og bærekraftige løsninger.

– Vi har en visjon om å skape en bedre fremtid for våre fremtidige generasjoner. For å gjøre det må vi tilby miljøvennlige, bærekraftige, og ikke minst sirkulære løsninger. Ikke bare til post og distribusjon, men også hvermannsen. Privatpersoner, rørleggerbedrifter, gårdbrukere, eller kirkegårder. Alle fortjener å ta i bruk bærekraftige kjøretøy og løsningene som ligger bak det hele, sier Noah Klevmoen.

Kjøretøyprodusenten jobber for tiden med en ny prototype. Denne modellen retter seg enda mer mot privatkunder, bedrifter, landbruk og det offentlige enn den tidligere varianten. Den nye modellen har utviklet seg i takt med tilbakemeldinger og ønsker fra mulige kunder. Mer om den kan du lese om på våre sider senere – Men vi kan røpe at den har lasteplan!