Avtalen mellom Taxisentralen AS og Fredrikstad kommune viser at offentlige anskaffelser kan være et veldig konkret virkemiddel for å stimulere til grønn overgang.
– Heihei! Hvor skal du?
For litt over to år år siden tok taxiselskapet Taxisentralen AS utfordringen fra Fredrikstad kommune på strak arm da de la ut anbudet for taxitjenester i kommunen. Selskapet lovet da å gradvis skifte ut en stor andel av sine fossile biler med biler som går på strøm og biogass.
– Det begynte med at når vi skulle ha taxitjenestene våre ut på anbud så bestemte vi oss for å bruke den anledningen til å stimulere næringen til å gå over til utslippsfrie biler. Dersom en leverandør leverte et skikkelig offensivt tilbud, med en god opptrappingsplan, skulle vi på vår side bidra med noen gulrøtter. Det var å gi prioritert tilgang til hurtiglading for de elektriske taxiene, og en økonomisk støtte til hjemmelading for de 20 første taxieierene, forteller Grete Rasmussen, klimarådgiver i Fredrikstad kommune.
Les også: Her er Fredrikstads første elektriske taxi
Nå, to år senere, er transformasjonen godt i gang. 13 elbiler er allerede i drift, og flere er på vei. Wegar Glad Hauge, økonomisjef hos Taxisentralen forteller om et godt samarbeid med kommunen.
– De er veldig fornøyd med beredskapen vi kjører med. Nå har vi, siden anbudet startet, kjørt 11-12 000 turer med elbil. Snart en halv million kilometer, og vi får få tilbakemeldinger på at det fungerer dårlig, forteller Hauge og fortsetter:
– Drosjeeiere og vi som bransje har mye av inntekten vår bundet opp i anbud. Skolekjøring morgen og ettermiddag, og spesialtransport for eldre og syke. Anbud er viktig og forutsigbart. Forutsigbarhet må vi ha for å investere såpass mye som det her i en annen type teknologi, som mange er skeptisk til om vil fungere, men som fungerer for de fleste.
Fornøyde sjåfører
Sjåførene er også fornøyde. Nye, flotte og stillegående elektriske taxier står på rekke og rad utenfor lokalene til selskapet. Men sjåførene bidrar ikke bare til å redusere klimagassutslipp, de sparer også penger. Mye penger. I løpet av et år kan man regne med å spare nærmere 100 000 kroner i bompenger og drivstoffutgifter.
– Jeg er veldig fornøyd. Bilen er behagelig å kjøre, kundene er fornøyde og jeg kjører en miljøvennlig bil, smiler sjåfør Kaveh Mahmudiyan.
Før sjåfør Chia Abbasi supplerer:
– Elbil er fremtiden og det må vi satse på.
Sjåførene som har byttet ut sin gamle fossile bil med en ny elektrisk taxi har også kunnet søke om støtte til oppføring av ladestasjon hjemme. Her har man fått et tilskudd på 10 000 kroner av Fredrikstad kommune.
– Det er perfekt. Det er de sure pengene. Jeg måtte bytte hele sikringskapet fra 1-fase til 3-fase, så det ble noen kroner her og der. Men støtten hjelper når man er nystartet og kjøper en ny bil. Jeg betalte inn egenkapital også, derfor var det greit å få de pengene inn på kontoen. Veldig kjekt, sier sjåfør Hijjan Suleyman.
Fikk bistand fra prosjekt
Under utarbeidingen av anbudet fikk Fredrikstad hjelp av Viken- og Klima Østfold-prosjektet «Klimarådgivning i anskaffelser».
– Det er veldig morsomt å se at offentlige anskaffelser kan være et veldig konkret virkemiddel for stimulere overgang i blant annet taximarkedet, sier Erik Gathen, prosjektleder for Klimarådgivning i anskaffelser.
Sjåførene hos Taxisentralen AS har nå fått litt erfaring med sin nye arbeidsplass. Det er mye man må undersøke før man gjør et skifte, men anbefalingen er likevel klar.
– Jeg anbefaler det stort sett til alle som skal kjøpe seg ny bil. Du kommer til å elske bilen. Tenker du på lommeboka er det mye å spare, sier sjåfør Hijjan Suleyman.