Skip links

Sprer fossilfrie løsninger til hele Viken

I Ål kommune i Viken er de ikke redde for å teste ut ny teknologi. I vår har kommunen fått låne og teste to nye elektriske maskiner fra Volvo gjennom Viken-prosjektet Test av fossilfrie maskiner og kjøretøy. Alt 100% kostnadsfritt.

– Nå er vi her med en hjullaster fra Volvo som heter L25. En fem-tonns hjullaster på batteri. Den har først vært hos Ål videregående skole, og nå er den her hos kommunen. De samarbeider om maskinene, noe som er positivt. Vi har også med oss en gravemaskin fra Volvo. En 2,7 tonns gravemaskin som heter ECR25 på batteri. Det er de to første battermaskinene fra Volvo. Begge disse størrelsene har de nå sluttet å produsere på diesel fordi de har utviklet disse to maskinene. Dette er fremtiden, sier Gabriel Wergeland Krog, prosjektleder for Test av fossilfrie maskiner og kjøretøy.

I Ål har maskinene blitt satt til å utføre diverse små jobber for blant annet avdelingen Vei&Park. Jørn Gudbrandsgard fra kommunen forteller at de har blitt positivt overrasket over de to maskinene.

– Veldig bra inntrykk. Vi har litt erfaring med elektriske kjøretøy, og vi ser nå at mtp den kapasiteten disse maskinene at utviklingen har kommet ganske langt. Det er fullt brukbart. Vi ser at når vi driver med småarbeid er det ofte stopp og start. Der en annen maskin vil stå og gå når man er ute å sjekker et eller annet, stopper disse. Og så er de jo stille. Det er ingen tvil om at det er en fordel når man driver med arbeid rundt hus på forskjellige tider av døgnet. Alt i alt, når det gjelder krefter og kjøring, så er den helt på linje med en dieselmaskin.

Begge de to nye maskinene fra Volvo kan leveres med en hurtiglader, noe som reduserer ladetiden betraktelig. Maskinene har derimot også flere andre lademuligheter.

– Hurtigladeren krever 400 volt og man er da avhengig av at brukeren har 400 volt-system. Den er veldig enkel å bruke. Man kobler i 3-fasekontakten, laderen forbereder seg litt, før den gir brukeren informasjon via lampene på laderen. Man kobler så kabelen inn i maskinen. Den lader hurtig opp til 80 prosent, før den girer ned frem til den er full.

Gravemaskinen på 2,7 tonn kan lastes på en 3,5-tonns henger, noe som gjør at frakt av maskinen rundt i kommunen ikke er et problem.

– Maskinen kom hit på lastebil, men vi har leid oss en 3,5 tonns henger som har en lastekapasitet på 2,8 tonn. Dermed går det akkurat. Det passer veldig fint for vår del. Den burde kanskje komme på en slik henger, for utlånsordningens sin del. Det fungerer veldig fint.