Skip links

En fossilfri levering av en fossilfri byggtørke

Tirsdag leverte prosjektet «Test av fossilfrie maskiner og kjøretøy» sin fossilfrie byggtørke til byggeplassen til Orbit arena på Jessheim. Her skal tørka stå i hele vinter for å varme og tørke bygg.

Men tirsdagens reise startet et helt annet sted, og var 100% fossilfri.

– Dette er en heldag. Vi startet med å hente Scania biogasslastebilen vår i Oppegård. Deretter kjørte vi videre til Kalnes hvor vi lastet på vår fine trepellets tørke. Den har tørket åkererter på Kalnes i høst. Så kjørte vi videre til Jessheim, til en byggeplass som ØM Fjell AS driver. De bygger nye Orbit Arena, et kjempestort bygg hvor de etter hvert trenger å tørke betong. Nå skal tørka da stå her i vinter og jobbe som byggtørke. Vi har jo tidligere fortalt hvor fantastisk det er å dele mellom bønder og byggebransjen. Det er litt spesielt i dag fordi du Martin kjører hit med elbil og vi kjører biogassbil med pelletstørke på. Dette er vel kanskje den første «helfossilfrie» dagen vår. Det er ganske morsomt å oppnå syns jeg, smiler prosjektleder Gabriel Wergeland Krog.

Vanligvis når prosjektet låner ut maskiner får lånetaker benytte seg av maskinen i en periode på mellom 2 og 4 uker. Med byggtørka er det annerledes. Tørka skal stå på Orbit Arena i en lengre periode, før den senere skal tilbake til landbruket.

– Dette blir jo ikke en maskin som man bare kan låne bort en måned av gangen. Det er mye rigging, og når en entreprenør først rigger opp et tørkesystem må det være i gang hele vinteren. Tørka skal gå her frem til våren. Den skal da både tørke og varme bygget. Til våren henter vi den igjen. Da blir den lagret litt, frem til bøndene trenger den igjen. Det er på en måte årsrutinen for denne maskinen, forteller Krog.

Det var derimot ikke bare tørka som ble lånt ut denne dagen. Etter leveringen av tørka var unnagjort ble biogasslastebilen kjørt videre til NCC i Oslo.

– Nå skal vi ut på siste runde med den. Ned til NCC i Oslo. De skal låne den frem til litt ut i januar. NCC kjører mye transport i Oslo og ønsker å se hvordan biogass fungerer. Vi håper det blir start for at NCC kan begynne ordentlig med biogass, sier prosjektlederen.

Hvilke tilbakemeldinger har du fått på biogasslastebilen så langt?

– Folk er lyriske. Vi har ikke lånt den bort til så mange enda, men de som har prøvd er kjempefornøyde. Sjåføren vår roser også bilen. Den er veldig fin, avslutter Wergeland Krog.

Byggtørka er kjøp med støtte fra Interreg North Sea gjennom prosjektet COBEN.