Skal du sykle om vinteren, må du ha piggdekk og hansker. Verre er det ikke!
Stadig flere oppdager at sykkelen er et godt framkomstmiddel også på vinteren. Mange tror at vinteren er mye kulde, mye snø og is og slaps. Men egentlig så er det ikke så mange av de ekstra utfordrende dagene. De aller fleste vinterdagene er uproblematiske for syklister. Men piggdekk må du ha!
– Sykkelen din kan gjøres vinterklar på få minutter, sier Torbjørn Rønningen i Bikefixx. Han oppfordrer deg til å smøre og gå over sykkelen samtidig som du skifter dekk.
Gjøre det selv?
Ja, mange fikser sykkelen sin selv. Men du trenger ikke å ha dårlig samvittighet for at du lar andre gjøre jobben.
– Mange kvier seg over dette fordi de tror det er mye jobb, at de ikke har utstyr eller at de skal gjøre noe feil. Og da blir ikke jobben gjort heller, sier Hulda Tronstad, rådgiver i elektrisk mobilitet i Norsk elbilforening. Hun forteller at piggdekk kan oppleves stivere og vanskeligere å få på plass enn vanlige dekk, slik at det kreves litt mer rå makt.
Hun oppfordrer til å ta med sykkelen til nærmeste sykkelreparatør og få skiftet dekk så snart som mulig. For det er ikke bare kulde og is som kan gjøre sykkelturen risikabel. Regnfullt løv på bakken kan gjøre det sleipt og glatt lenge før kulda setter inn.
Hva slags dekk?
Piggdekkene fins i mange varianter der den største forskjellen er bredde på dekkene, struktur på dekkene og antall pigger.
– Jeg anbefaler flest mulig pigger og grove dekk om du skal sykle på områder med mye snø og is, sier Torbjørn Rønningen. Men sykler du mest inne i byområder, med god brøyting og lite snøfall kan du klarer deg med færre pigger. Flere pigger gir bedre grep på is og grovere struktur på dekkene sørger for godt grep selv i løsere snø.
– Ulempene med mange pigger er høyere rullemotstand og mer lyd fra dekkene når du triller på asfalten. Men du må veie fordeler og ulemper opp mot hverandre.
Nye dekk – ta det rolig!
Har du helt nye dekk, så kjør forsiktig i de første milene. Piggene må få «sette seg» den første tiden. Det betyr at du skal være forsiktig med høy fart og bråbremsing.