Mandag 13. februar ankom Sarpsborg kommunes nye elektrisk søppelbil sitt nye hjem. 26-tonnsbilen er en britisk Dennis Eagle som er konvertert til elektrisk drift av franske Power Vehicle Innovations (PVI), mens den danske leverandøren Phoenix Danmark har montert komprimatoren. En tilsvarende søppelbil har vært i drift i Frederiksberg ved København helt siden juni 2013, men dette er den første i Norge.
Det er to slike som skal settes i drift i Sarpsborg fra 1. oktober. Dette skal være de første helelektriske søppelbilene i Norge etter at elbil-bølgen slo inn over landet de siste årene. De to bilene som skal kjøre sjutimers rute i Sarpsborg fra høsten er bestilt med en batteripakke som har 255 kWh kapasitet. Rekkevidden ved innsamling oppgis til mer enn 80 kilometer ved totalt tre-fire lass, avhengig av topografi og avstand til deponi. Maksimal rekkevidde er 225 kilometer.
– Høsten 2017 kommer Norges to første helelektriske søppelbiler til å kjøre i sentrumsgatene i Sarpsborg. Det vil gi mindre utslipp og mindre støy i Sarpsborg sentrum. I tillegg vil de seks andre bilene som skal hente avfall i Sarpsborg gå på biogass i stedet for diesel slik det er i dag. Dette viser nok en gang at Sarpsborg er en framtidsrettet kommune, sier enhetsleder Marianne Knudsen i Enhet kommunalteknikk, Sarpsborg kommune.
Investeringskostnaden er i dag høyere enn tilsvarende dieselversjon, men vesentlig lavere driftskostnader og lengre levetid gjøre at investering skal være lønnsom på lengre sikt når bilene blir billigere. I tillegg vil hver renovasjonsbil kutte CO2-utslippene med rundt 60 tonn per år, ifølge danske beregninger.
– Vi er veldig glade for at Sarpsborg kommune er den første kommunen i Norge som har kjøpt elektriske renovasjonsbiler på den størrelsen her, sier Gabriel Wergeland Krog, prosjekleder Klima, vann og landbruk, Østfold fylkeskommune.
– Det alltid viktig at det offentlige går foran fordi det gir en stor signaleffekt til andre som har tenkt det samme. Noen må alltid være først, fortsetter Krog.
Norsk Gjenvinning Renovasjon var en av fire som leverte tilbud til Sarpsborg kommune da oppdraget var ute på anbud. Selv når andre hensyn enn pris har veid mest, har Sarpsborg kommune valgt en leverandør som også hadde best pris. Nå håper nestleder for Samferdskomiteen, Cecilie Agnalt, at andre vil ta over stafettpinnen med å elektrifisere Østfold.
– I dag er jeg glad for at Sarpsborg tar i bruk elektriske renovasjonsbiler. Dt er viktig for Sarpsborg, men også for Østfold. Nå håper vi at flere kommuner gjør akkurat det samme som Sarpsborg. Nå er stafettpinnen igang, sier Agnalt.
Kontrakten med Norsk Gjenvinning Renovasjon, som har en verdi på 23,8 millioner kroner starter opp 1. september 2017 og varer frem til 30. september 2022 med opsjon for 1+1 år forlenging.
Se videoreportasje om den nye elektriske renovasjonsbilen: